de INFLUENCER

Er is een andere dictator die de mode beïnvloedt, al is het dan ook slechts beïnvloeden. De wil om deze heerser te volgen gaat heel ver. Het is de film. Wist u dat die aardige influencer Deanne Durbin een leerverslindend monster is geworden?
In die rol kent u haar misschien niet. Maar zij was het die ons opknapte met de schoudertas. Ze droeg deze in een film.
De vrouwen bekeken haar zeer belangstellend en de jonge man die in zijn meisje ook graag een Deanne zag had er geen bezwaar tegen dat zij een schoudertas aanschafte.
Intussen heeft influencer Deanne maling gekregen aan schoudertassen, maar bij ons is deze mode nog lang niet geweken.
Hoeveel meter leer zouden de riempjes bij elkaar vergen?
Ook de kleding van filmsterren en toneelspeelsters vindt veel navolging.
De filmindustrie zoekt natuurlijk naar costumes die de aandacht trekken.
Ook zij onderhouden goede relaties met de mode-koningen en hebben vele ontwerpers in vaste dienst. Navolging van bekende personen is niet iets van de laatste tijd. Zou Schiller vermoed hebben dat de mannen nog altijd in de vakantie de voorkeur geven aan een Schiller-kraag boven het nauwsluitende boordje?
Is het geen smaad voor Garibaldi, de Italiaanse vrijheidsheld, dat het grote publiek hem slechts kent door een uit de mode geraakte bolhoed?
En Molière, de man die de mode-uitwassen zo belachelijk wist te maken in zijn toneelspelen, zal ook niet gedacht hebben dat wij nu nog Molière-schoenen dragen. En hoeveel mannen, die graag wat meer fantasie zouden brengen in hun stijve kleding, verwensen de Franse minister Colbert, die ons met het colbertje heeft opgescheept, dat we tot in lengte van dagen zullen dragen?
Het Anthony Eden-snorretje en de Chamberlain-paraplu zijn creaties van deze eeuw.
Het is dus niet altijd juist, het ontstaan van een bepaalde mode toe schrijven aan een mode-ontwerper, een filmster of wie dan ook.
Er zijn verschillende andere invloeden die ieder op hun beurt zich doen